Определение
Увреждания по тялото на човека, причинени от външни или вътрешни части на движещ се автомобил или при изпадане от движещо се МПС.
Класификация
- блъскане на човек от движещ се автомобил – 40%
- прегазване
- изпадане
- травма вътре в автомобила – 30%
- притискане между автомобил и друг предмет
- комбинирани травми
- блъскане + прегазване
- изпадане + прегазване
- изпадане+ притискане
Видове увреждания
Специфични – отразяват формата и рисунъка на дадена част (детайл) от МПС
- отпечатък от грайфери
- решетка на радиатор
- фарове
- волан
- емблема
Характерни – издават механизма на получаване на травмата:
- широки лентовидни охлузвания и кръвонасядания по долните крайници + бампер ф-ра
- успоредни напуквания на кожата в ингвиналната област
- тройни ф-ри на ребрата в предна и средна аксиларна линия и в паравертебралната линия
- деформация на главата и ф-ри на черепа
Нехарактерни – нямат характерните особености на Автомобилна травма – охлузване, кръвонасядане, разкъсно-контузни рани
Травма от блъскане
Блъскане с предната част на автомобила – 84%
Механизъм на образуване на уврежданията
- контактни увреждания от удар с изпъкнали части на МПС
- облицовка на радиатора
- преден край на капака
- фарове
- предна броня
- сътресение на тялото
- удар върху платното
Фази
- І фаза – сблъскване на тялото с изпъкнала част от МПС. Като правило удара е на нивото на подбедриците, т.е. по-ниско от центъра на тежестта на тялото. Когато се касае за товарен автомобил, тролей, рейс удара е на нивото на бедрата или седалището, а може и още по-високо – гръдния кош.
- ІІ фаза – след удара тялото пада върхуу капака на движещия се автомобил, получават се увреждания на гръдния кош и главата.
- ІІІ фаза – отхвърляне на тялото и падане в/у платното. При товарно МПС, тъй като удара е на/над центъра на тежестта на тялото, пострадалия се отхвърля напред и пада върху платното. Уврежданията са предимно по предната част на туловището, главата и горните крайници
- ІV фаза – плъзгане на тялото по платното
Обща характеристика на уврежданията
- При удар с бронята в мястото на удара по двата крайника (подбедрици или бедра) на една и съща височина се получават широки напречни лентовидни кръвонасядания. Широчината на последните отговаря на широчината на бронята. Меките тъкани в дълбочина се отслояват откъм страната на удара.
- Бампер фрактури – при удар с бронята на лек автомобил са на нивото на средна и горна трета на подбедрицата, а при товарен – по бедренете кости. 81% са закрити. В типичните случай се получава напречно фрагментна счупване на костта и голям триъгълен фрагмент с основа откъм страната на удара. Могат да се образуват и ветрилообразни пуктанити в същото направление.
- Кръвонасядания и охрузвания от радиатора, фара, предния ръб на капака. Кръвонасяданията от фара са с кръгловата форма и са локализирани по бедрата или седалището. На същото ниво са и отпечатъците от предния ръб на капака. При силен удар може да се счупи таза.
- при падане на тялото върху автомобила и особено при удряне на главата в предното стъкло се получават ф-ри на черепа. Ако има болтове – дупчести ф-ри.
- Директния удар от товарно МПС води до травми в областта на гръдния кош и главата. Едностранни ф-ри на черепа с директни и индиректни контузии на мозъка. Едностранни многофрагментни закрити ф-ри на ребра – сранично и задно. От сътресението на тялото има и увреждане на органите в гръдната и коремната кухина.
- При удар на пешеходец по задната част на тялото при автомобил движещ се с голяма скорост, главата рязко се отхвърля назад и се получава разкъсване на art. atlantooccipitalis и връзките м/у І и ІІ плешлен
- При падане и плъзгане на тялото по платното се получават У по изпъкналите и открити части – лице, глава, крайници. Особено х-рни са охлузванията при влачене на тялото по платното – успоредни охлузвания с жлебовидна форма – по-дълбоки и по-широки в началото и по-повърхностни и тесни в края. При продължително и бързо влачене се получава изпиляване на костите, протриване на дрехите и върха на обувките.
Страничен удар от автомобила (с предна, средна и задна старинична част)
- Уврежданията се причиняват от преден калник, странично огледало, дръжка на врата, а при товарно МПС – стъпало на кабина, предпазен кант, преден ъгъл и др.
- Когато удара е нанесен с предно страничната част на МПС, механизмът е подобен на челно-страничния удар
- При удар със средна и задна част на МПС на тялото се придава въртеливо движение. От първоначалния удар – таз, туловище, глава, а след завъртането и вторични травми от удара, които са на противоположната страна и за по-слабо изразени.
Блъскане със задната част на автомобила
Среща се рядко.
Травма от прегазване
Обикновено се комбинира с блъскане.
84% от товарно МПС. Тъй като леките МПС са ниски, пълно прегазване се среща рядко – обикновето тялото „засяда” под долната повърхност на предната част на леката кола и се провлачва до спиране на колата.
Механизъм на получаване на Уврежданията
- ОСНОВЕН от последователно притискане на тялото между движещото се колело и пътното платно.
- от удара на колелото
- от триенето на колелото по тялото
- от разтягане и влачене в момента на прегазването
Специфични увреждания:
- Отпечатъци ог гумите – позитивни (изпъкнали) и негативни (вдлъбнати). Позитивните най-често са във вид на кални зацапвания по дрехите и тялото или охлузвания по кожата. Негативните – кръвонасядания по кожата. Механизъм на образуване: при притискане с изпъкналата част на грайферите, кръвта се изтлъсква в местата съответстващи на вдлъбнатата част от грайхера. Позитивните отпечатъци от тротоарни плочи, много приличат на тези от грайфери.
- циркулярни отслоявания на кожата, поради притискането, триенето и въртеливото движение на колелото. Може да се получат разкъсвания или джобове пълни с лъскава кръв (от мастната тъкан)
- Ако колелото мине през главата – деформация и многофрагментна фрактура. Мозъчната тъкан силно се уврежда и не рядко излиза през образувалите се рани.
- Ако колелото мине през гърдите – многофрагментни ракту-ри на ребрата (предна и задна аскиларна + паравертебрална линия) + ф-ра на гръдната кост. Гръдния кош се деформира, а от костните фрагменти се увреждат органите в гръдния кош. Уврежданията не са симетрични.
- Ако колелото мине през гърба – фрактури на ребрата по задната част и на спинозните израстъци на прешлените.
- Прегазване през корема- поради преразтягане на кожата се получават напречни напуквания на кожата или цепковидни рани в слабините, през които може да излязат червата. Получават се разкъсвания, откъсвания и разместване на вътрешни органи.
- Прегазване през таза – фрактури на тазовите кости
- Прегазване през крайниците – освен широко отслояване на кожата, може да се получи и т.нар. скелетиране, при което костите остават здрави, а мекете тъкани се размачкват и костта се оголва. Може да се получи и ампутация на крайник.
Травма от изпадане
Най-често от каросерията на товарно МПС (ДД с падане от високо)
- напред – рязко спиране
- всрани – рякък завой
- назад – рязко спиране
Падане от лека кола – при отваряне на врата на завой при подпиране на врата
Изпадане от товарнен автомобил НАПРЕД
- І фаза- при рязко спиране на автомобила, тялото по инерция продължава да се движи напред и се блъска в кабината. Таза и долните крайници се зъдържат, докато туливището се придвижда напред.
- ІІ фаза – в резултат на продължаващото прегъване на тялото напред, долните крайници се отделят от дъното на каросерията. Тялото „прелита” през кабината.
- ІІІ фаза – тялото достига до пътното платно, главата се удря в платното, тялото се преобръща през глава и пада по гръб.
Травма в автомобила
Причини
- сблъсък между две МПС
- удар в крайпътно разположени предмети
- преобръщане при рязко спиране или тръгване на колата
Епидемиология:
- по-често загиват пътниците, а не шофьора
- ЗАЩО: шофьора е фиксиран за волана и педалите, освен това първи забелязва аварийната ситуация
Основни механизми на получаване на уврежданията
- удари на тялото в части от кабината
- притискане
- сътресение на тялото
Без предпазен колан
В момента на фронталния удар, тялото отива напред и нагоре, при което главата се удря в тавана или в предното стъкло, а долните крайници на водача в таблото. Освен това гърдите и корема се удрят във волана. Често има и удар в страничната част на купето.
- Множество разкъсно-контузни и порезни рани по главата + ф-ри на черепа + моз. травма
- Воланна травма – охлузвания и кръвонасядания, често с форма на валана, фряктери на стернума и ребрата , разкъсване на кожата междуу І и ІІ пръст, фрактури на костите на ръката. Разкъсване и разместване на вътрешни органи.
- У от таблото – характерни. Получават се от удара с коленете в таблото. Охлузвания, кръвонасядания, рани , директни и индиректни фрактури на бедрената кост.
- Камшичести счупвания - при рязко спиране /тръгване. Рязкото увеличаване на скоростта води до рязко отмятане на главата назад, а при рязко спиране- напред.
С предпазен колан – Многократно по-ниска е честотата на травмите – линеарни охлузвания и кръвонасядания.
Въздушна възглавница
- При удар се отварят за части от секундата – 0.04сек.
- Без предпазен колан и висока скорост- ударът от инерцията на тялото във възглавницата е смъртоносен, а при 50-60 км/ч – леки увреждания на главата и шията
ВЪЗДУШНА ВЪЗГЛАВНИЦА + ПРЕДПАЗЕН КОЛАН НАМАЛЯВА РИСКА ОТ ТРАВМИ ПРИ КАТАСТРОФИ С МПС С 80% !!!
Травма от притискане на тялото между автомобила и други предмети
Най-редкия вид
Уврежданията се дължат на удара и последващото притискане и са предимно по гръдния кош и корема.
—