ІІ-ро място по брой жертви след автомобилната травма
Причини
- нещастен случай – ходене по релси, качване или скачане в движение
- катастрофиране с влак
- самоубийство – рядко
- убийство – още по рядко. Понякога се среща поставяне на труп с цел инсциниране на нещастен случай или самоубийство. В този случай трудно се установява причината за настъпване на смъртта.
Видове увреждания
Типични
- ивица от притискане
- травматична декапитация
- разделяне на туловището на 2 или повече части
- тежки ЧМТ
- ампутация на крайници
- следи от притискане на тялото междуу буферите
Нетипични
- охлузване
- кръвонасядане
- разкъсно-контузни рани
- увреждания при падане на тялото в/у железопътното платно
Класификация
- удар от движеш се ЖП средство
- прегазване от колелата на ЖП средство
- падане от движещо се ЖП средство
- притискане от вагони
- травма във вагоните
- увличане на пешеходец от въздушната струя на минаващ влак
Удар от движешо се ЖП средство
Най-честия вид ЖП травма.
От директния удар се получават многофрагментни, двустранни фрактури на черепа, ребрата, лопатките, гръбначен стълб, таза, разкъсване на вътрешни органи – сърце, черен дроб, слезка.
При падане на тялото: охлузване, кръвонасядане, разкъсно-контузни рани, увреждания при падане на тялото върхуу железопътното платно, обширни зацапвания от пясък, чакъл и смазочни материали.
Прегазване от колелата на ЖП средство
Най-често става в една област на тялото.
Основни механизми на получаване на уврежданията
- въртеливо движение на колелото + действие на реборда – натиск и триене
- с размачкване на тъканите
- отделяне на части от тялото
- разделяне на на тялото на части
ивица от притискане
- широка лентообразна линия на охлузване – по-широка от колелото
- в първите часове тя е мека, към 24ч се уплътнява и става тъмнокафява
ивица на обтриване
- участъка на протриване на кожата в страничните повърхности на колелото и релсата
- наблюдава се в края на ивицата на притискане
- кожата в тази област е сивкаво-черна – зацапване от масло и метални частици
- ако пострадалия е облечен НЕ СЕ НАЛБЮДАВА
пълно или непълно разделяне на трупа
- при непълно срещуположните части се държат само на кожа
- при пълно разделяне – ивицата на притискане е около 3-4 см, зависи от дебелината на дрехите
травматична декапитация
- ивицата на обтриване се наблюдава по кожата на отделената глава
прегазване през крайниците
- костите под ивицата на притискане на протежение от 10тина см са раздробени
- фрактурната линия откъм колелото е винаги коса, а тази откъм релсата – напречна. Механизмът на получаването и е следния: костта разположена към вътрешната част релсата се притиска от реборда на колелото надалу (към чакъла). Т.е. силата действа в две точки – в мястото на натиска на реборда и в мястото на притискане къв чакъла. Затова фрактурната линия е коса. В същото време от притискането на самата релса се получава и натрошаването.
Падане от движещо се ЖП средство
- от покрив на вагон
- при скачане
Особености:
- ако падането не е придружено с прегазване – увреждания като от падане от високо
- при стоене на покрива- удар от ел. ток
Увличане на пешеходец от въздушната струя на минаващ влак
Посоката на въздушната струя е НАПРЕД, НАСТРАНИ И НАВЪТРЕ КЪМ ВЛАКА
Притискане от вагони
Рядка е! – Най често като Професионална травма при неспазване правилата за безопастност.
- между вагона и платформата
- между буферите
Особености
- рязък контраст междуу незначителните външни и значителни вътрешни травми
- множествени закрити фрактури на ребра, гръбначен стълб, лопатки
- разкъсване на диафрагмата
- разкъсване на вътрешни отрани с преместването им (излизане на белия дроб през устата)
- отпечатък от буферите по кажата на кърба и гърдите
Травма във вагоните
Най- често при катастрофи!.
- удари в облегалката на седалката
- падане на куфари, чанти от поставката за багаж
- притискане на тялото
- порезни рани от счупени стъкла
- изгаряния при пожар
СМЕ
- има ли х-рни за ЖП травма зацапвания, увреждания и повреди по тялото и дрехите
- механизъм на получените увреди – блъскане, сътресение, триене….
- положение на пострадалия в момента на травмата
- вид на ЖП травмата
- в коя част на тялото е нанесен първоначалния удар и с коя част от влака
- при прегазване – положение на тялото
- на коя релса по посока на движението е било тялото и с коя релса е станало прегазването
- прежизнени ли са увредите или е бил поставен труп на релсите
- данни да отравяне, алкохол и др
- други увреди
- здравословно състояние
- принадлежат ли разчленените трупни части на едно и също лице
—