Железопътна травма

Tags:
Published on: 12.03.2012

ІІ-ро място по брой жертви след автомобилната травма


Причини

  • нещастен случай – ходене по релси, качване или скачане в движение
  • катастрофиране с влак
  • самоубийство – рядко
  • убийство – още по рядко. Понякога се среща поставяне на труп с цел инсциниране на нещастен случай или самоубийство. В този случай трудно се установява причината за настъпване на смъртта.


Видове увреждания

Типични

  • ивица от притискане
  • травматична декапитация
  • разделяне на туловището на 2 или повече части
  • тежки ЧМТ
  • ампутация на крайници
  • следи от притискане на тялото междуу буферите

Нетипични

  • охлузване
  • кръвонасядане
  • разкъсно-контузни рани
  • увреждания при падане на тялото в/у железопътното платно


Класификация

  • удар от движеш се ЖП средство
  • прегазване от колелата  на ЖП средство
  • падане от движещо се ЖП средство
  • притискане от вагони
  • травма във вагоните
  • увличане на пешеходец от въздушната струя на минаващ влак
Удар от движешо се ЖП средство

Най-честия вид ЖП травма.

От директния удар се получават многофрагментни, двустранни фрактури на черепа, ребрата, лопатките, гръбначен стълб, таза, разкъсване на вътрешни органи – сърце, черен дроб, слезка.

При падане на тялото: охлузване, кръвонасядане, разкъсно-контузни рани, увреждания при падане на тялото върхуу железопътното платно, обширни зацапвания от пясък, чакъл и смазочни материали.

Прегазване от колелата  на ЖП средство

Най-често става в една област на тялото.

Основни  механизми на получаване на уврежданията

  • въртеливо движение на колелото + действие на реборда – натиск и триене
  • с размачкване на тъканите
  • отделяне на части от тялото
  • разделяне на на тялото на части

ивица от притискане

  • широка лентообразна линия на охлузване – по-широка от колелото
  • в първите часове тя е мека, към 24ч се уплътнява  и става тъмнокафява

ивица на обтриване

  • участъка на протриване на кожата в страничните повърхности на колелото и релсата
  • наблюдава се в края на ивицата на притискане
  • кожата в тази област е сивкаво-черна – зацапване от масло и метални частици
  • ако пострадалия е облечен НЕ СЕ НАЛБЮДАВА

пълно или непълно разделяне на трупа

  • при непълно срещуположните части се държат само на кожа
  • при пълно разделяне – ивицата на притискане е около 3-4 см, зависи от дебелината на дрехите

травматична декапитация

  • ивицата на обтриване се наблюдава по кожата на отделената глава

прегазване през крайниците

  • костите под ивицата на притискане на протежение от 10тина см са раздробени
  • фрактурната линия откъм колелото е винаги коса, а тази откъм релсата – напречна. Механизмът на получаването и е следния: костта разположена към вътрешната част релсата се притиска от реборда на колелото надалу (към чакъла). Т.е. силата действа в две точки – в мястото на натиска на реборда и в мястото на притискане къв чакъла. Затова фрактурната линия е коса. В същото време от притискането на самата релса се получава и натрошаването.
Падане от движещо се ЖП средство
  • от покрив на вагон
  • при скачане

Особености:

  • ако падането не е придружено с прегазване – увреждания като от падане от високо
  • при стоене на покрива- удар от ел. ток
Увличане на пешеходец от въздушната струя на минаващ влак

Посоката на въздушната струя е НАПРЕД, НАСТРАНИ И НАВЪТРЕ КЪМ ВЛАКА

Притискане от вагони

Рядка е! – Най често като Професионална травма при неспазване правилата за безопастност.

  • между вагона и платформата
  • между буферите

Особености

  • рязък контраст междуу незначителните външни и значителни вътрешни травми
  • множествени закрити фрактури на ребра, гръбначен стълб, лопатки
  • разкъсване на диафрагмата
  • разкъсване на вътрешни отрани с преместването им (излизане на белия дроб през устата)
  • отпечатък от буферите по кажата на кърба и гърдите
Травма във вагоните

Най- често при катастрофи!.

  • удари в облегалката на седалката
  • падане на куфари, чанти от поставката за багаж
  • притискане на тялото
  • порезни рани от счупени стъкла
  • изгаряния при пожар


СМЕ

  • има ли х-рни за ЖП травма зацапвания, увреждания и повреди по тялото и дрехите
  • механизъм на получените увреди – блъскане, сътресение, триене….
  • положение на пострадалия в момента на травмата
  • вид на ЖП травмата
  • в коя част на тялото е нанесен първоначалния удар и с коя част от влака
  • при прегазване – положение на тялото
  • на коя релса по посока на движението е било тялото и с коя релса е станало прегазването
  • прежизнени ли са увредите или е бил поставен труп на релсите
  • данни да отравяне, алкохол и др
  • други увреди
  • здравословно състояние
  • принадлежат ли разчленените трупни части на едно и също лице

 

Share this