Самолетна травма

Tags:
Published on: 12.03.2012

Определение

Самолетна травма е  комплексът от увреждания получени при експлоатация на самолета във въздуха или на земята

Класификация

  • травма на борда на самолета при аварийна ситуация
    • при сблъсък с препятствие – земна / водна повърхност, самолет, надземни съоръжения
    • неблагоприятни фактори – взривна декомпресия, ускорения, пожар, атмосферно електричество
  • травма при напускане на самолета в полет и падане от него
    • скачане с парашут
    • изпадане
  • травма от движещи се части на самолета на земята
    • въртящи се перки на винта
    • работеща турбина
    • удар в части на движещ се самолет- преден край на крилата
  • травма на лицата намиращи се на земята в зоната на аварията


Увреждащи фактори

Динамични пренатоварвания
  • при рязко увеличаване на скоростта – напр. при изпълняване на фигури при висшия пилотаж
  • загуба на съзнанието
  • изместване на вътрешни органи (сърце, черен дроб, стомах)
Ударни пренатоварвания
  • при катапултиране
  • рязък удар в седалката в посока глава -т аз или таз – глава
Насрещен поток въздух
  • при висока скорост въздуха има свойствата на твърдо тяло
  • при катапултиране и сваляне на защитния шлем
  • разкъсвания на меките тъкани на лицето- ъглите на устните, увреждане на очите, баротравма на белия дроб.
Взривна декомпресия
  • при издигане на самолета налягането в кабината се понижава (декопресия), а при спускане се повишава (копресия). Изменението в налягането може да е плавно или да наподобява взрив (под 1сек)
  • взривна декопресия се наблюдава при аварийна дехерметизация
  • съпровожда се от силен трясък и мъгла от кондензация на парите от охлаждане и прах от завихряне на въздушните потоци
  • поради рязко спадане на налягането настъпва баротравма – бял дроб, слухов апарат
  • в кръвта и тъканите се образуват газови емболи от разстворения в тях азот(при рязко увеличаване на скоростта – напр. при изпълняване на фигури при висшия пилотаж)
Височина декомпресия
  • при полети на много голяма височина без защитни средства
  • „кипване на течните среди в организма”
  • мехури водна пара се откриват в големите съдове, в плевралната кухина, стомах, перикард, Дясно сърце
  • отслояване на кожата
  • обемът на тялото се увеличава
Взривна вълна
  • поради взрив на горивото в резервоарите
  • обикновено настъпва в момента на удара на самолета със земята
Термични и химични фактори  при  пожар
Механични фактори
  • УТТП в пилотската кабина и салона


Увреждания по време на полет

Причини:

  • сблъсък с друг самолет
  • с птици
  • аварийта дехерметизациа
  • пожар
  • действие на атмосферно електричество

Видове У

  • динамични или ударни пренатоварвания – рязко превключване на висока скорост
  • насрещен поток въздух и  взривна декопресия
    • обикновено води до загиване на пасажерите и екипажа
    • СМЕ – разкъсвания и кръвоизливи в средно и вътрешно ухо, говори за баротравма
  • атмосферно електричество
    • може да стане причина за пожар, дехерметизация и пр.
    • от гръмотевичния звук – оглушаване
    • от мълнията, поради пробиване обшивката на самолета и паразяване
    • ослепяване
  • сблъсък с птици
  • дехерметициране поради удар в стъклото на кабината
  • пожар при попадане в двигателя
  • термични, токсични и др.


Увреждания при падане / удряне на земята

  • удари с ТТП  от кабината
  • взрив – термични и химични ф-ри
  • механично разрушаване на самолета със / без пожар / взрив

Видове увреждания

  • Общата маса на останките е извънредно малка  - от взривната вълна – пълно разрушаване на самолета и загиване на екипажа и пасажерите
  • Първични контактни напранявания от удари в детайли на вътрешното устройство на самолета. Ако пилота се е намирал в работна поза и се е опитвал да управлява самолета до удрянето му на земята, могат да се установят характерни увреждания по тялото – инерционни – по ръцете от лоста за управление, отпечатъци по лицето от приборите на командното тъбло, увреждания по стъпалата, подбедрицата и бедрото.


Увреждания при напускане / изпадане

Причини:

  • катапултиране
  • скачане с парашут – при нарушаване правилата за скачане и при лоши условия (силен вятър)
  • изпадане от самолета – при отваряне на врата, люк…

Видове увреждания

  • комресионни ф-ри на гръбначния стълб
  • напречни ф-ри на долните крайници
  • ф-ри на черепа
  • откъсване на горни крайници в раменните стави / предмишница


Увреждания от части на самолета на аеродрума

  • от въртящия се винт на самолета – ампутации на крайници, разцепване на главата и трупа
  • от работещ реактивен двигател – създава се силен поток въздух с всмукващ ефект
  • удар с крилото – декапитиране, ампутиране на горните крайници, разцепване на тялото
  • прегазване от колелата – както при тежкотоворно МПС


СМЕ

  1. Характер, механизъм и последователност на уврежданията
  2. В какво поза се е намирал пилата и останалите във финалния момент
  3. Прежизнето или постмортално е действието на високата температура и пламъка
  4. Да се установи имало ли заболявания на летеца, които биха могли да повлияят работоспособността му по време на полета
  5. Признаци на опит на екипажа да напуснат самолета
  6. Причина, темп и давност на смъртта
  7. Да се идентифицират труповете и трупните части
  8. Биохимична проба – сърце, черен дроб – млечна киселина, пируват – за установяване на предшестващо стресово състояние
  9. Газхроматографски методи – за количествено определяне на алкохол
  10. Хистологични и хистохимични методи при съмнение за взривна декомпресия
  11. Химични методи за установяване на токсични субстанции

 

Share this