Физическо и Нервно-психическо развитие на детето

Published on: 09.03.2012


Физическо развитие (ФР)

ФР включва не само количествените, но и качествените изменения (съзряването).
ФР е отражение на влиянието на множестно факори ( биологични, социално-икономическии др).
Растежът е аболен процес и е резултат от хипертрофия и хиперплация. Различните видове клетки и тъкани растат неравномерно и съзряват по различно време.

Показатели за оценка на физическото р-тие
  1. показатели на растежа
    • ръст и растежна скорост
    • телесна маса
    • обиколка на главата и гърдите
    • пропорции на тялото
  2. показатели на съзряването
    • костна възраст
    • дентиция
    • пубертет (полово съзряване)
Ръст и растежна скорост

Ръста е най-важния показател за оценка на растежа, защото се определя преди всичко от влиянието на ендогенните фактори. Най-точно преценка за ръста се прави по номограми.

Фази на растежа:

  • бърз растеж в кърмаческия период
  • растеж с по-бавна, но постоянна скорост в РДВ (1-3г)
  • растежен скок в пубертета

 

  • При раждане ръста е около 50 см
  • на 1г + 25см
  • на 3г + 8см
  • на 4г – удвояване
  • на 14г – утрояване

Ориентирвоъчно определяне на ръста: Кърмаче – Ръст при раждането + (брой месеци х2); След 1г.в. = ръст на 1г + (годините х 6)

Телесна маса

Кривата на теглото е по-непостоянна виличина от тази на ръста, защото се влияе предимно от екзогенни фактори.
Определя се по номограми.

  • при раждане – 3300g
  • на 5м -  х2
  • на 1г – х3
  • след 1г.в. – по 2 кg годишно

Ориентировъчно определяне на теглото след 1г.в.:  Тегло = тегло на 1г + (годините х2)

Хармоничност на растежа

Pастежа е хармоничен, когато паказателите за растеж и развитие съответстват на нормите за възрастта.

Акцелерация

Явление на увеличаване на средните стойности на ръста и и теглото при раждане, на ускорени темпове на растежи развитие с по-висок окончателен ръст и по-ранно полово развитие, ускорено НПР.

Причини – хипотези

  • подобрено хранене
  • по-добри социално – битови условия
  • по-малък брой деца в семейството
  • подобрено медицинско обслужване


Нервно-психическо р-тие (НПР)

Фактори, които оказват влияние в/у НПР
  1. анатомична и функционална цялост на НС
  2. правилно развитие след раждането
  3. социална среда

Показатели за оценка на НРЗ (нормално, изоставащо, изпреварващо)

  1. двигателна активност
  2. говорна ф-я
  3. сетивни ф-ии
  4. емоции и социално поведение
  5. игрова активност
Новородено
  • събужда се само за хранене
  • движенията са некоординирани, хаотични
  • не може да държи главата си изправена и не може да се обръща само в леглото
  • физиологично кривогледство
  • говорни функции – само плач
  • само вродени (безусловни) рефрекси
  • времето за бодърстване нараства леко
  • може за кратко да задържа главата си изправена
  • започва да фиксира поглед към ярки предмети
  • първа усмивка
  • задърща още по-дълго глава
  • движенията са по-координирани
  • следи с поглед
  • развива се слуховия апарат – успокоява се от гласа на майката, ориентира се по слух
  • започва да гука
  • държи стабилно главата си изправена
  • опора на краката
  • усмихва се и гука
  • следи предмети с обръщане на главата
  • посяга към играчката и я хваща несръчно
  • смее се с глас
  • рита от удоволствие при закачка
  • първи условни рефлекси – познава мама, реагира позитивно при вида на храната
  • изразява неудоволствие при контакт с непознати лица
  • обръща се в леглото
  • издига тяло чрез опора на длани
  • седи самостоятелно, но нестабилно
  • прави опити да пълзи
  • произнася срички
  • научава се да пълзи
  • седи стабилно
  • богати емоции
  • започва развитие на 2ра сигнална с-ма – търси с поглед лице / предмет когато го питата
  • разбира значението на някои думи
  • изправя се в кошарката като се държи
9-10м
  • държи се стабилно на крака и може да пристъпва – обикаля в кошарката
  • изпълнява команди – „Дай”
  • радва се при „Браво”
  • повтаря срички по подражание
11-12м
  • прохожда самостоятелно
  • произнася думи, които свързва с определено съдържание
  • разбира от „Не”
  • пие самостоятелно от чаша
  • проговаря (просто изречение от 2 думи), знае 200-300 думи, задава въпроси
  • научава се да контролира тазовите си резервоари
  • овладява всички основни движения за придвижване в пространството – ходене, тичане, скачане, слизане /качване по стълби
  • може да се храви самостоятелно
  • държи молив и драска
  • 1200 думи в края на 3тата година
  • засилена любознателност

 

Share this