Период на вътреутробнато развитие
Започва от оплождането и приключва с раждането – 280 +/- 14 дни.
- ембрионален период – до ML ІІІ – период на органогенеза
- Фетален период – органите нарастват и се дифeринцират функционално.
Заболявания, чието начало е преди раждането се наричат вродени. Нормалното развитие на плода може да бъде смутено от различни фактори:
- Ендогенни фактори – унаследини чрез гаметите или получени в резултат на мутации след оплаждането
- Екзогенни фактори – химични, физични, биологични и други нокси.
Характерът и степента на дородовите увреждания зависят не само от вида на фактора, но и от времето на действието. Различаваме:
- PROGENESIS – преди оплождането -когато опрождането е извършено от увредени гамети говорим за гаметопатии. Това са бройни или стрикторни аномалии, т.е. хромозимни или молекулни (генни) заболявания.
- GENESIS – по време на оплождането – също хромозомни и молекулни заболявания
- METAGENESIS – след оплождането
Видове дородова патология:
- бластопатии – бластомерите са изключително чувствителни на действието на тератогенни фактори и обикновено бластоциста загива (подчиняват се на закона „Всичко или нищо”). Вродените аномалии са изключително тежки и комплексни (например може да липсват органи)
- ембриопатии
- Рубеолна ембриопатия – триада на Грег – катаракта, глухота и вродени сърдечни малформации
- Фокомелия при талидомид
- фетопатии– органогенезата е завършила и следва период на растеж и диференциране -
- най-често инфекциозни нокси – Токсоплазма; Сифилис; Хепатит; CMV
- болестни състояния на майката – Хронични Заболявания на ССС, бъбрека, черния дроб, ЗД ; Rh – изоимунизация
Увреждащите фактори могат да причинят фетална незрялост на органите и на плода като цяло. Забавеното развитие на огганите води до хипо- и дисплазии.
Такива новородени имат намалена жизнeспособност, нарушена адаптация, често са обект на родов травматизъм, чести са инфекциите в постпарталния период.
Неонатален период
До 28 ден след раждането.
Това е период на адаптация към новите условия на живот. Установава се белодробно дишане, включва се малкия кръг на кръвообращението, закърняват пъпните съдове … Периодът се характеризира с незрялост на почти всички органи и системи, но особено на ЦНС. Това е периада на най-високата детска смъртност.
Патология
- вродени малформации / инфекции
- родов травматизъм
- вътреутробна асфиксия
- ХБН
- неонанален сепсис
Кърмачески период
От 28 ден до края на първата година след раждането.
Това е период на най-интензивно физическо и нервно-психическо развитие. В края на периода трикратно се увеличава теглото, променят се пропорциите на тялото, поникват първите 6 до 8 зъба, кърмачето се научава се да разбира и изговаря няколко десетки думи. Пасивният имунитет от трансплацентарно преминалите майчини антитела се изчерпва и към 3-4м започват да се образуват собствени антитела. През първите месеци кърмачето практически не боледува от морбили, рубуола, варицела …
Друга особеност на този период е промяната в начина на хранене. След 4-5м се въвежда първата немлечна храна и в края на периода храната е по-близка до тази на възрастните.
Патология
- инфекции на ДС и ХС
- вродени З
Яслена възраст
Ранно детство – 1-3г.
Характеризира се с:
- бързо усъваршенстване на двигателната функция, говора, психиката и познавателните функции
- голямата фонтанела се затваря
- приключва прорастването на зъбите
- съзрява имунната система
Патология:
- травми
- отравяния и злополуки
- ОИЗ
Предучилищна възраст
4-6г
- темповете на растеж и съзряване спадат постепенно
- настъпва първото издължаване на крайниците
- започва смяната на млечните зъби.
- към 5 г.в. децата свободно говорят на майчиният си език – усвоили са основните граматични категории.
Патология:
- ИБ
- Алергични Заболявяния
- Колагенози
- Уличен травматизъм – най-честа причина за смърт в този период
Училищна възраст
- ранна – 7-11г
- средна – 12-14г
- юношеска – 15-18г (21)
В периада между 7 и 14 г.в. се набляюдава по-бавно, но устойчиво развитие и растеж. Интензивно се развива ОДА. Най-важния момент в тази възраст е настъпването на пубертета.
Фактори оказващи влияние върху растежа и развитието
Растежа и развитието за два процеса, които протичат в определена последователност и взаимовръзка и са част от един по-общ процес.
- растеж – количествени измененения
- развитие – качествени изменения
Ендогенни фактори
- Генетични – при пълноценен генетичен материал и блогоприятна външна среда заложените биологични характеристики (фенотоп + генотип) функционират правилно. При хромозомните болести се нарушава регулацията на вътреутробното развити и се раждат тежко увредени деца с малформации. ВГО се отразяват предимно на постнаналното развитие
- Хормонални– хармоничният растеж се осъществява под влияние на стимулиращите и инхибиращите хормони.
- стимулиращи растежа хормони са STH, Т3 и Т4, РН, инсулин, надбъбречни и полови андрогени
- потискащи растежа хормони са кортизола и естрогени
В ранните срокове на бременността трансплацентарно преминалите майчини хормони действат като екзогенен ф-р върху растежа и развитието на плода. По време на феталния периодза рстежа и развитието значение имат хормоните продуцирани от ендокринните жлези на плода, а също и чувствителността на периферията към хормоналните фактори.
- ЦНС – осигурава цялостната волева и неволева двигателна активност. RH хормоните на хипоталамуса осъществяват връзката между ЦНС и ендокринната с-ма.
Екзогенни фактори
Тяхното влияние има най-съществено значение след раждането.
- Хранене – прием на пълноценна в качествено и количествено отношение храна
- Биологични (инфекции и паразитози), Физични, Химични фактори на средата
- Социално-битови условия
- Заболявания