Детска психиатрия

Categories: Психиатрия
Published on: 12.03.2012


Психиатрични проблеми в детска възраст

Вътреутробен период
  • генетични фактори
  • малформации
  • умствено изоставане
Кърмаческа възраст (0 – 1г)
  • първи емоции
    • усмивка – 3м
    • сядане – 6м
    • прохождане и първи думи – до края на 1г
  • различаване на майката – 6м , а на 9м и останаличе членоме на семийството. Реагира с плач когато е само и при вида на непознати лица
  • изгражда се тлнар. „първично доверие”- на фона на доверието към майката по-късно се изгражда доверието към другите хора
  • радост – смях, възклицания, гукане, двигателна активност,  неудоволствие- плач
  • ако майката проявява грубост, отсъства и пр. фрустрация – първо плаче, после се примирява – безразличие и отказ от храна
Ранна детска възраст (1 – 3г)  период на „ината”
  • сепарационен страх
  • до 3г – говорят за себе си в 2-ро или 3-то лице, граматически съгласувано
Предучилищна възраст (1 – 3г)    период на „Какво? и Защо?”
  • овладяват нагона си – либидо и агресия, защитни механизми за овладяване на импулсите
  • идинтификация с родителя от същия пол – осъзнава се разликата между половете
  • нови чувства „вина”, „срам”
  • богата фантазия
  • първи социални връзки                                                    
Ранна училищна възраст (6 – 12г)
  • латентен период – затихват нагоните
  • стрес при отделяне от родителите
Пубертетна възраст -   тройна криза
  1. Криза на сексуалността – първи сексуални пориви и хетеросексеално ориентиране. Сексуалните пориви настъпват рано и са смущаващи, ако станат неконтрулируеми и хомосексуални
  2. Криза на авторитета – т.е. че не може да се налагат, стремеж към автономност. Предпочитат да се срещат с връсниците си и да не засвидетелстват предишната обич към родителите
  3. Криза на идентитета на АЗ-а - смяна на ценностите, реакции на протест.


Генерализирани разстройства в развитието (ГРР)

(Детски аутизъм тип Kanner, ГРР тип Asperger,  Дезинтегративно разстройство, Синдром на  Rett)

  • Генитични фактори (Сд Мартин-Бел, Фенилкетонурия), Пре- и Перинатални увреждания
  • Ранни белези за ГРР
    • бебето не протяга ръчички, когато ще го гушкат
    • на 3м не се усмихва при вида на майка си, не гука, не следи с поглед
    • след 8м не плаче когато е само
    • трудно суче – дискоординация между сукане и гълтане
    • интензивен страх от обикновени предмети – прахусмокачка, пералня …
  • В детска възраст
    • отбягва социален контакт – „изолиране”, „недочуване”
    • бедна мимика и жестове, отбягва очен контакт
    • говори за себе си във ІІ-ро или ІІІ-то лице
    • ритуално задаване на въпроси, персевенации, особена интонация, сила, ритъм (говор)
    • стремеж към еднообразие – по един и същи начин и ред,  бурна реакция при промяна


Специфични разстройства в развитието

(Разстройство в развитието на Речта, Училищните умения  и  Двигателната координация)

  • 10-15 % в Началното училище
  • Изолирани или съчетани +/- Хиперкинетично разстройство и дефицит на вниманието
  • трудно се коригират, но е възможно- колкото по-рано се развият, толкова вероятността е по-малка
Диагноза
  •   значимо изоставане в съответната област
  • Нормално интелектуално развитие
  • изключване на друга причина – ГРР, Елективен мутизъм, Умствено изоставане
  • Коморбидност – повечето + Хиперкинетично Р и дефицит на вниманието
Dyslalia
  • по късна поява или непълно развитие на рецептивна (приемане) и  експресивна реч (говор)
  • може да е засегната само артикулацията на отделни звици (логопед)
 Разстройство в Училищните умения
  • Dyslexia (четене)
  • Dysgraphia (писане)
  • Dyscalculia (смятане)
  • ДД с умствено изоставане
Разстройство в двигателната координация
  • Dyspraxia – не може да си върже обувките, твомавост


Разстройства в поведението

(Хиперкинетично ,  Поведенческо  и  Опозиционно разстройство)

Хиперкинетично разстройство

(свръхактивност  +   повишена отвлекаемост на вниманието   +   импулсивност)

  • преобладават при момчета в ранна училищна възраст
  • Мултифакторна генеза!
    • Генетични, интра- и перинатални факторири (токсикоза на бременността)
    • „Минимална мозъчна дисфункция”
Клинична картина

Забелязва се преди 7 г.в.

  • Двигателно неспокойствие
    • непрекъснато „шава” , „върти се”
    • нарушава дисциплината в клас -  говори, вдига много шум
  • Неустойчиво внимание
    • „като че ли не чува”- трябва да се повтяря по 100х
    • трудно усвоява по-сложни задачи
  • Импулсивност – отговаря първи, говори без да мисли, не чака реда си
  • Други
    • бюрото и стаята са разхвърляни, тетрадките на „баница”
    • нисък успех в училище
    • не го обичат връсниците
    • опастност от малтретиране в опит за „озаптяване”
    • риск от попадане в „лоша среда”
Поведение
  • ТЪРПЕНИЕ!
  • хиперактивността може да се канализира със спорт
  • в детската стая да няма предмети които да отвличат вниманието
  • да се дават заповеди.
Поведенческо разстройство

(диссоциално поведение – агресия + непослушание + протест)

Мултифакторна генеза!

  • най голяма роля имат социалните фактори
    • хаотични и дезорганизирани семейства
    • нисък социален статус
    • деца от домове за сираци

Клинична картина: ТРАЙНИ!!!

  • нарушаване на правата на другите: АГРЕСИЯ, ГРУБОСТ, ЖЕСТОКОСТ (хора и животни)
  • не зачитат родители/ учители
  • Вандализъм, грабежи, подпалване – прави им удоволствие
  • лъжат
  • бягат от училище -риск от попадане в „лоша среда”

Поведение

  • Фамилна психотерапия – обикновено тези деца се противопоставят
  • не е желателно попадане в ТВУ
Опозиционно рязстройство

Разстройства при формирането на авторитетите, когато независимо от съдържанието на родителските нареждания следва гневен отказ и обиди – НЕГАТИВИЗЪМ.


Емоционални разстройства

(Тевожни и Депресивни състояния)

  • подчертана възрастова специфичност
  • различно протичане в сравнение с възрастните и по-благоприятна прогноза
Тревожни разстройства
  • нормални признази на тревога
    • на 8м – при отделяне на майката
    • на 3г- от непознати хора
  • Сепарационно разстройство –  до 5г – свръхгревога до паника при отделяне на майката
    • протест и агресия при отказ
    • страх, че майката може да излезе и да не се върне
    • страх, че ако отиде на училищеще, майката може да я няма
    • не желае да си легне без майка си
    • + гадене, повръщане, болка в корема
  • Фобийно- тревожни разстройства – както при възрастни
  • Разстройство свързано с появата на второ дете в семейството
    • ревността е неизбежна
    • агресия към съперника
    • отказ от храна
    • гневно настроение
Депресивни разстройства
  • дисфория (гневно настроение)
  • соматични оплаквания
  • раздразнителност
  • понижена самооценка и песимисъм
  • NB!! суицидни мисли
    – риск при

    • малтретирани деца
    • лоша социална сред
    • фамилна обремененост
    • неблагоприятни житейски събития


Психиатрична оценка на дете

  • със съгласие и в присъствието на родителите (настойници)
  • при деца под 7г задължително в присъствие на родители, а в юношеска възраст + индивидуално интервю.
  • Деца- играчки, листа, моливи, книжки
Съдържание на интервю
  • Естество, Тежест, Честота и пр на заявения проблем. Провокиращи/редуциращи ф-ри
  • Семейна история
    • планиране на бременността ?, бременност, раждане
    • качество и непрекъснатост на контакта с майкат до 3-4г.в.
    • стресови ситуации
    •  способност за заместване на гърдата с биберон
    • привързване към „плюшени мечета”
  • Срокове на развитие на двигателни умения
    • обща моторика
    • координация
    • фина моторика – изрязване по права линия, оцветяване в контур
    • прохождане
    • двигателни умения (колело) и игри
    • умения за самообслужване (хранене, обличане, закопчаване, връзване на обувки)
  • Срокове на развитие на езикови умения
    • рецептивна и експресивна реч
    • заекване – преди 3г
    • говорене за себе си в ІІІ-то лице след 3г.в.
  • Срокове на предучилищни умения
    • трите имена и пола – след 3 г
    • говорене за себе си в ІІІ-то лице след 3 г
    • пространствени – мозайка, думи като „между”
    • рисуване на човешка фигира  на 5 г
    • броене до 10 на 4-5 г
    • дата на раждане – след 6-7 г        
  • Срокове на училищни умения 

    • поставяне под клас – 7 г
    • четене и разбиране на прочетеното
    • цветовете -  5г
    • правопис и краснопис, постоянство на почерка
    • рисуване на човек – 5г
    • смятане
  • Ниво ва двигателна активност
    • приказливост
    • импулсивност
    • понасяне на отказ и контрол на желанията
    • търпение и способност за подреждане
  • Семейни отношения
    • до 4г е нормално да не иска до стои само
    • прекалената тревожност или безразличие говори за патология
      • в училищна възраст да може да се отдели от мама, в ЮВ- разграничаване от родителите
      • взаимодействие с родителите – положително, ниво на враждебност,  правила да възпитание, поощрения и наказания.
  • Отношения с връсниците
    • след 2г проява на интерес  е нормално да не иска до стои само
    • след 4-6г- момчешки и момичешки групи
    • в ЮВ- групиране, отношения към другия пол
  • Игрови умения
    • тип „плюшено мече”-  2- 4г
    • нетипични – клечки, жици, кухненски прибори
    • агресивен или сексуален елемент в играта

 

Share this