Психиатрични проблеми в детска възраст
Вътреутробен период
- генетични фактори
- малформации
- умствено изоставане
Кърмаческа възраст (0 – 1г)
- първи емоции
- усмивка – 3м
- сядане – 6м
- прохождане и първи думи – до края на 1г
- различаване на майката – 6м , а на 9м и останаличе членоме на семийството. Реагира с плач когато е само и при вида на непознати лица
- изгражда се тлнар. „първично доверие”- на фона на доверието към майката по-късно се изгражда доверието към другите хора
- радост – смях, възклицания, гукане, двигателна активност, неудоволствие- плач
- ако майката проявява грубост, отсъства и пр. фрустрация – първо плаче, после се примирява – безразличие и отказ от храна
Ранна детска възраст (1 – 3г) период на „ината”
- сепарационен страх
- до 3г – говорят за себе си в 2-ро или 3-то лице, граматически съгласувано
Предучилищна възраст (1 – 3г) период на „Какво? и Защо?”
- овладяват нагона си – либидо и агресия, защитни механизми за овладяване на импулсите
- идинтификация с родителя от същия пол – осъзнава се разликата между половете
- нови чувства „вина”, „срам”
- богата фантазия
- първи социални връзки
Ранна училищна възраст (6 – 12г)
- латентен период – затихват нагоните
- стрес при отделяне от родителите
Пубертетна възраст - тройна криза
- Криза на сексуалността – първи сексуални пориви и хетеросексеално ориентиране. Сексуалните пориви настъпват рано и са смущаващи, ако станат неконтрулируеми и хомосексуални
- Криза на авторитета – т.е. че не може да се налагат, стремеж към автономност. Предпочитат да се срещат с връсниците си и да не засвидетелстват предишната обич към родителите
- Криза на идентитета на АЗ-а - смяна на ценностите, реакции на протест.
Генерализирани разстройства в развитието (ГРР)
(Детски аутизъм тип Kanner, ГРР тип Asperger, Дезинтегративно разстройство, Синдром на Rett)
- Генитични фактори (Сд Мартин-Бел, Фенилкетонурия), Пре- и Перинатални увреждания
- Ранни белези за ГРР
- бебето не протяга ръчички, когато ще го гушкат
- на 3м не се усмихва при вида на майка си, не гука, не следи с поглед
- след 8м не плаче когато е само
- трудно суче – дискоординация между сукане и гълтане
- интензивен страх от обикновени предмети – прахусмокачка, пералня …
- В детска възраст
- отбягва социален контакт – „изолиране”, „недочуване”
- бедна мимика и жестове, отбягва очен контакт
- говори за себе си във ІІ-ро или ІІІ-то лице
- ритуално задаване на въпроси, персевенации, особена интонация, сила, ритъм (говор)
- стремеж към еднообразие – по един и същи начин и ред, бурна реакция при промяна
Специфични разстройства в развитието
(Разстройство в развитието на Речта, Училищните умения и Двигателната координация)
- 10-15 % в Началното училище
- Изолирани или съчетани +/- Хиперкинетично разстройство и дефицит на вниманието
- трудно се коригират, но е възможно- колкото по-рано се развият, толкова вероятността е по-малка
Диагноза
- значимо изоставане в съответната област
- Нормално интелектуално развитие
- изключване на друга причина – ГРР, Елективен мутизъм, Умствено изоставане
- Коморбидност – повечето + Хиперкинетично Р и дефицит на вниманието
Dyslalia
- по късна поява или непълно развитие на рецептивна (приемане) и експресивна реч (говор)
- може да е засегната само артикулацията на отделни звици (логопед)
Разстройство в Училищните умения
- Dyslexia (четене)
- Dysgraphia (писане)
- Dyscalculia (смятане)
- ДД с умствено изоставане
Разстройство в двигателната координация
- Dyspraxia – не може да си върже обувките, твомавост
Разстройства в поведението
(Хиперкинетично , Поведенческо и Опозиционно разстройство)
Хиперкинетично разстройство
(свръхактивност + повишена отвлекаемост на вниманието + импулсивност)
- преобладават при момчета в ранна училищна възраст
- Мултифакторна генеза!
- Генетични, интра- и перинатални факторири (токсикоза на бременността)
- „Минимална мозъчна дисфункция”
Клинична картина
Забелязва се преди 7 г.в.
- Двигателно неспокойствие
- непрекъснато „шава” , „върти се”
- нарушава дисциплината в клас - говори, вдига много шум
- Неустойчиво внимание
- „като че ли не чува”- трябва да се повтяря по 100х
- трудно усвоява по-сложни задачи
- Импулсивност – отговаря първи, говори без да мисли, не чака реда си
- Други
- бюрото и стаята са разхвърляни, тетрадките на „баница”
- нисък успех в училище
- не го обичат връсниците
- опастност от малтретиране в опит за „озаптяване”
- риск от попадане в „лоша среда”
Поведение
- ТЪРПЕНИЕ!
- хиперактивността може да се канализира със спорт
- в детската стая да няма предмети които да отвличат вниманието
- да се дават заповеди.
Поведенческо разстройство
(диссоциално поведение – агресия + непослушание + протест)
Мултифакторна генеза!
- най голяма роля имат социалните фактори
- хаотични и дезорганизирани семейства
- нисък социален статус
- деца от домове за сираци
Клинична картина: ТРАЙНИ!!!
- нарушаване на правата на другите: АГРЕСИЯ, ГРУБОСТ, ЖЕСТОКОСТ (хора и животни)
- не зачитат родители/ учители
- Вандализъм, грабежи, подпалване – прави им удоволствие
- лъжат
- бягат от училище -риск от попадане в „лоша среда”
Поведение
- Фамилна психотерапия – обикновено тези деца се противопоставят
- не е желателно попадане в ТВУ
Опозиционно рязстройство
Разстройства при формирането на авторитетите, когато независимо от съдържанието на родителските нареждания следва гневен отказ и обиди – НЕГАТИВИЗЪМ.
Емоционални разстройства
(Тевожни и Депресивни състояния)
- подчертана възрастова специфичност
- различно протичане в сравнение с възрастните и по-благоприятна прогноза
Тревожни разстройства
- нормални признази на тревога
- на 8м – при отделяне на майката
- на 3г- от непознати хора
- Сепарационно разстройство – до 5г – свръхгревога до паника при отделяне на майката
- протест и агресия при отказ
- страх, че майката може да излезе и да не се върне
- страх, че ако отиде на училищеще, майката може да я няма
- не желае да си легне без майка си
- + гадене, повръщане, болка в корема
- Фобийно- тревожни разстройства – както при възрастни
- Разстройство свързано с появата на второ дете в семейството
- ревността е неизбежна
- агресия към съперника
- отказ от храна
- гневно настроение
Депресивни разстройства
- дисфория (гневно настроение)
- соматични оплаквания
- раздразнителност
- понижена самооценка и песимисъм
- NB!! суицидни мисли
– риск при- малтретирани деца
- лоша социална сред
- фамилна обремененост
- неблагоприятни житейски събития
Психиатрична оценка на дете
- със съгласие и в присъствието на родителите (настойници)
- при деца под 7г задължително в присъствие на родители, а в юношеска възраст + индивидуално интервю.
- Деца- играчки, листа, моливи, книжки
Съдържание на интервю
- Естество, Тежест, Честота и пр на заявения проблем. Провокиращи/редуциращи ф-ри
- Семейна история
- планиране на бременността ?, бременност, раждане
- качество и непрекъснатост на контакта с майкат до 3-4г.в.
- стресови ситуации
- способност за заместване на гърдата с биберон
- привързване към „плюшени мечета”
- Срокове на развитие на двигателни умения
- обща моторика
- координация
- фина моторика – изрязване по права линия, оцветяване в контур
- прохождане
- двигателни умения (колело) и игри
- умения за самообслужване (хранене, обличане, закопчаване, връзване на обувки)
- Срокове на развитие на езикови умения
- рецептивна и експресивна реч
- заекване – преди 3г
- говорене за себе си в ІІІ-то лице след 3г.в.
- Срокове на предучилищни умения
- трите имена и пола – след 3 г
- говорене за себе си в ІІІ-то лице след 3 г
- пространствени – мозайка, думи като „между”
- рисуване на човешка фигира на 5 г
- броене до 10 на 4-5 г
- дата на раждане – след 6-7 г
- Срокове на училищни умения
- поставяне под клас – 7 г
- четене и разбиране на прочетеното
- цветовете - 5г
- правопис и краснопис, постоянство на почерка
- рисуване на човек – 5г
- смятане
- Ниво ва двигателна активност
- приказливост
- импулсивност
- понасяне на отказ и контрол на желанията
- търпение и способност за подреждане
- Семейни отношения
- до 4г е нормално да не иска до стои само
- прекалената тревожност или безразличие говори за патология
- в училищна възраст да може да се отдели от мама, в ЮВ- разграничаване от родителите
- взаимодействие с родителите – положително, ниво на враждебност, правила да възпитание, поощрения и наказания.
- Отношения с връсниците
- след 2г проява на интерес е нормално да не иска до стои само
- след 4-6г- момчешки и момичешки групи
- в ЮВ- групиране, отношения към другия пол
- Игрови умения
- тип „плюшено мече”- 2- 4г
- нетипични – клечки, жици, кухненски прибори
- агресивен или сексуален елемент в играта
—