Социално-медицинският подход в дейността на лекаря – социална история на здравето

Tags: No Tags
Published on: 12.03.2012

Практически методологичен подход изработен от социалната медицина за практиката е медико-социалната история на здравето на индивида. Чрез нея на базата на достатъчна и надеждна медицинска информация се анализира и разкрива социалната етиология и патогенеза на дадено заболяване или друг здравен проблем, както и риска от развитие на определено здравно явление.

Медико-социалният подход, заложен в изработването на медико-социалната история на заболяването и здравето се основава на анализиране и обосноваване на социалната етиология и патогенеза на всяко здравно явление, имащо отношение към отделния индивид, и последващо определяне на медико-социалните подходи при терапията, рехабилитацията и профилактиката.

  • Под социална етиология се разбира идентифицирането на онези социални фактори, които имат или биха имали пряка (причинно-следствена) връзка с възникването на дадено здравно явление (състояние).
  • Социалната патогенеза е свързана с анализирането и определянето на конкретните механизми, чрез които идентифицираните социални фактори оказват въздействие върху здравното явление (състояние)

Основните източници на събиране на информация са:

  • пациента
  • близките (семейство, приятели, обществени групи)
  • документи, отнасящи се до него

Методите за набиране на необходимата информация са:

  • анамнеза
  • наблюдение
  • тестове
  • анализ на документи

Задължителни изисквания

  1. Достатъчно време за разговор
  2. Удобна обстановка, с необходимия уют (светло, приятно топло и чисто помещение; осигуряване на удобно място за сядане)
  3. Изолиране на възможности за влизане на други лица, тяхното присъствие или прекъсване на беседата, както и прекъсване от телефонни обаждания
  4. Външният вид (облекло, прическа, чистоплътност) и позата (леко приведена напред с лице към разпитвания, с поглед в очите му) трябва отговарят на представата на това лице за ролята на водещия разговора и да внушават доверие
  5. Встъплението да е ведро, приветливо и да започва с неформален разговор
  6. Поставяните въпроси да подпомагат и подкрепят лицето да разкрие разнообразната информация, която иначе не би споделило
  7. Изслушването да е активно и съпричастно
  8. Невербалното поведение (погледи, поза жестове, държание и поведение) да бъдат адекватни на получаваната информация
  9. При приключване на разговора да не се прибързва, за да не се разочарова лицето, а да се затвърди неговото доверие и съхрани готовността за нов контакт

Медико-социални потребности на личността, свързани със здравето

Потребности, свързани с личността

  • формиране и разширяване на  здравни знания и изграждане на поведение, мислене и здравословен стил на живот
  • съдействие при мобилизиране на личностните сили и качества на индивида за справяне със здравния проблем, излекуването, възстановяването и опазването на здравето му
  • създаване на трайни навици и поведение относно грижливо и отговорно спазване на здравословен личен начин на живот
  • изграждане на модели за справящо се поведение при различни рискове за здравето, при наличието на болест или нейните последици

Потребности, свързани със семейно-битовата среда

  • подготовка за изпълнение на съпружески и родителски функции в семейството
  • осъществяване на социална подкрепа и здравни грижи от членовете на семейството
  • подобрения в жилищните условия – физически и химически фактори, чистота, разширяване на жилищната площ, замяна с подходящо жилище и т.н.
  • подобрения в хранителния режим – рационално хранене, подпомагане на снабдяването с продукти, снабдяване с готова храна
  • парично и социално подпомагане
  • снабдяване със специални уреди са самообслужване
  • настаняване на самотни хора в съответните социални и здравни институции

Потребности, свързани с професионално-трудовата среда

  • облекчения в труда – намален работен ден, допълнителен отпуск, пенсиониране, диетична храна
  • специални уреди за труд
  • експертиза на работоспособността – временна и трайна
  • трудоустрояване и професионална преквалификация
  • отстраняване на неблагоприятните фактори, свързани с условията на труд – физически, химически, биологически, психо-социални на трудовия колектив

Потребности, свързани с обществено битовата среда

  • повишаване на социалната активност
  • отстраняване на неблагоприятните  взаимоотношения;
  • отстраняване на екологичните проблеми в близост до жилището
  • улесняване в използването на транспортни средства от масовия транспорт
  • осигуряване на ежедневна информация чрез ежедневници, телефон, радио, телевизия и др.
  • общуване в другарска среда – социална подкрепа от приятели

Потребности, свързани със здравната служба

  • осигуряване на достъп до лечебните заведения – доболнична помощ, хоспитализация, спешна помощ  и т.н.;
  • осигуряване при нужда на санаторно-курортно лечение
  • осигуряване на битово обслужване в дома от здравни и социални институции
  • настаняване при необходимост в социални институции
  • осигуряване на медико-правна или социално-правна помощ (извънбрачно раждане, осиновяване, многодетни майки и др.)

ОСНОВНИТЕ РАЗДЕЛИ на медико-социалната история на здравето са следните

Личностна характеристика

  • Паспортни данни – име, пол, адрес, семейно положение, образование, месторабота, професия
  • Личностни данни
    • Работоспособност
    • Адаптивност
    • Емоционалност
    • Психотравми
    • Устойчивост спрямо стресови фактори
    • Волева издръжливост
    • Нагласи, предразположеност, готовност, насоченост
    • Мотиви и съображения
    • Жизнени цели, задачи и позиции
    • Интереси (материални и духовни)
    • Изявени потребности
    • Поведение

Семейно-битова среда

  • Вид и структура на семейството
  • Материален бит и дейности в семейството (жилищни условия, организация на потреблението, организация на свободното време, лидерство и т.н.)
  • Личностни особености на другите членове на семейството
  • Семейни взаимоотношения

Професионално-трудова среда

  • Професия, длъжност, месторабота, трудово възнаграждение, професионален маршрут
  • Характер и режим на труд (дневен, нощен, сменен, допълнителен, извънреден)
  • Условия на труд – хигиенни условия и вредни фактори
  • Социално-психологически климат – позитивен, неутрален, отрицателен.
  • Роля на членове на колектива и влиянието им върху условията и режима на труд (напр. началници)
  • Стресогенни ситуации – информационна претовареност, дефицит на време, ниво на отговорност и други специфични фактори

Обществено битова среда

  • Участие в неформални или формални организации – задължения и отговорности
  • Екологични проблеми, свързани с градската и жилищната среда, транспорта и т.н.
  • Обществена дейност – активност в организацията на отдиха, спорта, туризма
  • Влияние на мас-медиите

Здравна служба (тя е елемент на обществено битовата среда, но се разглежда отделно, поради особености във взаимоотношенията и пряко влияние върху медико-социалните потребности)

  • Контакти – спорадични или регулярни – навременност, продължителност, приемственост, резултатност
  • Отношение и поведение към здравната служба
  • Оценка на отношението и поведението на здравната служба към индивида
  • Стресогенни ситуации при контактите със здравната служба

Медико-социални изводи – анализира се и се оценява степента на влияние на положителните и отрицателните фактори върху състоянието на индивида

План за медико-социални дейности – включва комплекс от мероприятия за решаване на медико-социалните проблеми и удовлетворяване на изявените медико-социални потребности. Планът се изработва съвместно между здравния професионалист и индивида на базата на информирано съгласие.

 

Share this