Значимостта на болницата в системата на здравеопазване се определя от: 1) в болниците се разходва значителна част от бюджета на здравеопазването- около 50 %; и 2) са основен фактор, влияещ върху здравето на населението като цяло;
Нива на медицинска помощ
- Първична помощ
- Специализирана амбулаторна помощ
- Болнична помощ
- Високо специализирана болнична помощ
Определение (ЗЛЗ)
„Лечебното заведение за болнична помощ е заведение, в което лекари, с помощта на други специалисти и помощен персонал, следните дейности:
- диагностика и лечение на заболяванията, когато лечебната цел не може да бъде постигната в условията на извънболничната помощ;
- родилна помощ;
- рехабилитация;
- диагностика и консултации, поискани от лекар или стоматолог от друго лечебно заведение;
- медико-козметични услуги;
- клинични изпитвания на лекарства и медицинска апаратура съгласно действащото в страната законодателство;
- учебна и научна дейност.”
Класификация на болничните лечебни заведения
- популационен обхват и териториално разположение – общински, регионални и национални;
- състоянието на пациента – за активно лечение (остри състояние) и продължително лечение – болници за долекуване и рехабилитация;
- специализираността – многопрофилни, специализирани и високоспециализирани;
- собствеността – частни, публични и смесени;
- според големината – малки, средни, големи и мултиболнични комплекси (холдинги).
Механизми за заплащане на болниците
Бюджетно финансиране
Положителни страни:
- силен централизиран контрол върху управлението
- предсказуемост на бюджета и разходите в течение на годинитениски административни разходи.
Отрицателни страни:
- мотивация да се предоставят по-малко грижи или да се дава направление за необходимите услуги
- ниска гъвкавост за адаптация към местните или новите обстоятелства (слаба отговорност);
- липса на преки стимули относно резултатите;
- тенденция за създаване на високи нива на инфраструктура (фиксирани ресурси).
Заплащане на база процедура или услуга
“Щом си плащам, трябва да го получа!”
- лесно администриране както за платеца, така и за изпълнителя на здравна помощ;
- мотивация за предоставяне на голям обем услуги;
- подобряване на достъпа на пациентите и тяхната удовлетвореност;
- непрекъснато нарастване на разходите на здравно осигурителната каса;
- силни информационни нужди.
Заплащане на база ден
- Лесно администриране, както за платеца, така и за изпълнителя на здравна помощ;
- Съществуват стимули да се удължава периода на престой;
- Няма свободни легла, има нужда от нова болнична инфраструктура.
Плащане на база болничен случай
- Съществуват стимули да се повиши приема на пациенти, особено ако заплащането е по-високо от разходите
- Правят се много ненужни приеми на пациенти, без съществено лечение;
- Приведените средства може да нямат никаква връзка с направените за лечението разходи.
Капитация
- определен пакет здравни услуги;
- определено население;
- определена такса на човек;
- определен период от време (например една година).
Оценка на болничната помощ
Показатели за ефективност на дейностите:
- средногодишна използваемост на леглата (в процент и дни);
- среден престой на преминалите болни (в дни);
- оборот на леглата;
Показатели за икономическа ефективност
- издръжка на един пациент;
- средна стойност на един ден болничен престой;
- средна стойност на един лекарстводен;
- средна стойност на един храноден;
- съотношение на приходите и разходите в цялата болница и по звена.
Показателите за качеството
- болничен леталитет;
- вътреболнични инфекции;
- оперативен леталитет;
- удовлетвореност на пациентите;
- съвпадение на диагнозата с патологоанатомичната диагноза;
- рехоспитализация – повторна хоспитализация за едно и също състояние и др.
Вenchmarking (най-доброто от най-добрите) – съпоставянето на отделните болнични заведения към определен т.н. „златен стандарт” или комплексен индекс, който позволява оценката на равни по възможност и категория болници спрямо стандарт, изработен на основата на комплекс от количествени и качествени характеристики.
—