Болнична медицинска помощ – задачи, организация, финансиране

Tags: No Tags
Published on: 12.03.2012

Значимостта на болницата в системата на здравеопазване се определя от: 1) в болниците се разходва значителна част от бюджета на здравеопазването- около 50 %; и 2) са основен фактор, влияещ върху здравето на населението като цяло;

Нива на медицинска помощ

  1. Първична помощ
  2. Специализирана амбулаторна помощ
  3. Болнична помощ
  4. Високо специализирана болнична помощ


Определение (ЗЛЗ)

„Лечебното заведение за болнична помощ е заведение, в което лекари, с помощта на други специалисти и помощен персонал,  следните дейности:

  1. диагностика и лечение на заболяванията, когато лечебната цел не може да бъде постигната в условията на извънболничната помощ;
  2. родилна помощ;
  3. рехабилитация;
  4. диагностика и консултации, поискани от лекар или стоматолог от друго лечебно заведение;
  5. медико-козметични услуги;
  6. клинични изпитвания на лекарства и медицинска апаратура съгласно действащото в страната законодателство;
  7. учебна и научна дейност.”


Класификация на болничните лечебни заведения

  1. популационен обхват и териториално разположение – общински, регионални и национални;
  2. състоянието на пациента – за активно лечение (остри състояние) и продължително лечение – болници за долекуване и рехабилитация;
  3. специализираността – многопрофилни, специализирани и високоспециализирани;
  4. собствеността – частни, публични и смесени;
  5. според големината – малки, средни, големи и мултиболнични комплекси (холдинги).


Механизми за заплащане на болниците

Бюджетно финансиране

Положителни страни:

  • силен централизиран контрол върху управлението
  • предсказуемост на бюджета и разходите в течение на годинитениски административни разходи.

Отрицателни страни:

  • мотивация да се предоставят по-малко грижи или да се дава направление за необходимите услуги
  • ниска гъвкавост за адаптация към местните или новите обстоятелства (слаба отговорност);
  • липса на преки стимули относно резултатите;
  • тенденция за създаване на високи нива на инфраструктура (фиксирани ресурси).
Заплащане на база процедура или услуга

“Щом си плащам, трябва да го получа!”

  • лесно администриране както за платеца, така и за изпълнителя на здравна помощ; 
  • мотивация за предоставяне на голям обем услуги;
  • подобряване на достъпа на пациентите и тяхната удовлетвореност;  
  • непрекъснато нарастване на разходите на здравно осигурителната каса;
  • силни информационни нужди.
Заплащане на база ден 
  • Лесно администриране, както за платеца, така и за изпълнителя на здравна помощ;
  • Съществуват стимули да се удължава периода на престой;
  • Няма свободни легла, има нужда от нова болнична инфраструктура.
Плащане на база болничен случай
  • Съществуват стимули да се повиши приема на пациенти, особено ако заплащането е по-високо от разходите
  • Правят се много ненужни приеми на пациенти, без съществено лечение; 
  • Приведените средства може да нямат никаква връзка с направените за лечението разходи. 
Капитация 
  • определен пакет здравни услуги;
  • определено население;
  • определена такса на човек;
  • определен период от време (например една година).


Оценка на болничната помощ

Показатели за ефективност на дейностите:
  • средногодишна използваемост на леглата (в процент и дни);
  • среден престой на преминалите болни (в дни);
  • оборот на леглата;
Показатели за икономическа ефективност
  • издръжка на един пациент;
  • средна стойност на един ден болничен престой;
  • средна стойност на един лекарстводен;
  • средна стойност на един храноден;
  • съотношение на приходите и разходите в цялата болница и по звена.
Показателите за качеството
  1. болничен леталитет;
  2. вътреболнични инфекции;
  3. оперативен леталитет;
  4. удовлетвореност на пациентите;
  5. съвпадение на диагнозата с патологоанатомичната диагноза;
  6. рехоспитализация – повторна хоспитализация за едно и също състояние и др.

Вenchmarking  (най-доброто от най-добрите) – съпоставянето на отделните болнични заведения към определен т.н. „златен стандарт” или комплексен индекс, който позволява оценката на равни по възможност и категория болници спрямо стандарт, изработен на основата на комплекс от количествени и качествени характеристики.

 

Share this