Определение
Промоция на здравето е водеща концепция, включваща дейности по повишаване на индивидуалното и общественото здраве и благополучие. Термина промоция на здравето съдържа две компоненти: промоция и здраве. Промоцията е „действие за подпомагане, съдействие, поддръжка, подкрепа на растеж или развитие на нещо”. Именно затова промоцията на здравето е свързана с философията за „здраве за здравите” и включва следните елементи:
- Целенасочени действия за елиминиране на рисковите фактори;
- Подкрепа на факторите, водещи до по-добро здраве на населението;
- Подкрепа за подходяща здравна, социална и екологична политика;
- Окуражаване участието на здравните професионалисти в здравното възпитание и здравната подкрепа.
Основни принципи
- създаване на политика, укрепваща здравето;
- създаване на подходяща жизнена среда, укрепваща здравето;
- засилване на общественото участие в здравните дейности
- засилване на личната отговорност и развитие на лични умения, знания и възможности за укрепване на индивидуалното и общественото здраве;
- преориентация на здравната служба към промоция на здравето
- развитие на социална отговорност за здравето;
- нарастване на инвестициите в здраве;
- разширяване на партньорството за здраве;
- повишаване на възможностите на личността и обществото;
- осигуряване развитие на инфраструктурата за промоция на здравето.
Основните механизми за осъществяване
- Създаване на равни възможности – осигуряване на еднакви възможности на всички хора за здраве чрез осигуряване на поддържаща жизнена среда, достъп до информация, контрол над детерминантите;
- Подкрепа – комбинация между индивидуални и социални действия с цел ангажираност, социално приемане и системно подпомагане;
- Посредничество – координиране на действия на всички заинтересовани за здравето и балансиране на различните интереси в обществото;
- Включване – уважение към всички идеи, ценности и стандарти от организационната и културна структура на обществото с цел постигане по-високо ниво на здраве;
- Уважение – уважение на човешкото достойнство, равенство, солидарност при отчитане на разликите в потребностите, ценностите и културата на отделния индивид или група;
- Фокусиране – определяне на приоритета здраве
Теоретичен модел за промоция на здравето
Включва следните елементи:
- Здравно възпитание – целенасочен метод за създаване на положително лично поведение и подпомагане на индивида, групата и обществото като цяло, чрез придобиване необходимата информация за развитие на позитивни здравни характеристики, здравна мотивация и утвърждаване на положителни здравни навици и жизнени умения.
- Здравна защита – съвкупност от мерки, целящи повишаване на позитивното здраве и създаване на благоприятна за здравето жизнена среда.
- Здравна профилактика – всички мерки, предприемани от здравните специалисти и обществото по предотвратяване разпространението на рисковите фактори и заболяванията и техните усложнения сред населението.
Жизнената среда е съвкупността от всички предмети, явления, свойства и отношения, с които човек взаимодейства през своя живот и се разделя на два основни компонента: физическа и социална.
Физическата среда включва природната среда, преобразуваната от човека или създадена от него физическа среда – атмосфера, почви, води, отпадъци и т.н.
Социалната среда са всички елементи на социалната, икономическата и политическа инфраструктура, в която функционира индивида, и която регулира и контролира неговия живот.
Жизнените умения са способностите на индивида за адаптиране и позитивно поведение, което му позволява да се справи с изискванията и предизвикателствата на всекидневния живот.
Здравна мотивация (от лат. moveo – движа)
- мотиви от здравно-рационално естество – основаващи се на познаването и рационалното оценяване на ползата от извършване на определено здравно действие;
- мотиви от психо-физиологическо естество – основаващи се на емоциите или физическите преживявания, свързани с определено здравно действие (страх, болка)
- мотиви от естетическо естество – базирани на определени естетически възгледи и идеали на личността;
- мотиви от социално-психологическо естество – базирани на влиянието на общественото мнение и нормите на неформалната група;
- мотиви от морално естество – опиращи се на съзнанието за морален дълг, хуманност, взаимопомощ, солидарност;
- мотиви от икономическо естество – свързани с материалното състояние, цени и т.н.
В последните години практическото приложение на концепцията за промоция на здравето намери своето отражение в различни международни проекти, които оказват своето благоприятно влияние върху общественото здраве, а именно:
- Проект „Градове, укрепващи здравето” – 1987 г. България също взема участие в него, като над 450 градове са включени в него.
- Проект „Училища, утвърждаващи здравето” – 1986-1990 като първи етап, а по-късно (1995) прерастващ в глобална инициатива на СЗО за училищното здраве. България се включва в проекта през 1993 год.
- Проект „Болници за промоция на здравето” – 1988 г. – профилактични функции, свързани с болничната екология, ергономия и благоприятна жизнена среда.
- Проект „Работно място, укрепващо здравето” – насочен към осигуряване на благоприятна жизнена среда на работното място.
Основни разлики между промоция и профилактика
Промоция на здравето |
Профилактика на болестите |
Здравето е позитивна и многомерна категория |
Здравето е липса на болест |
Модел на здравето, базиран на участието на индивида |
Медицински модел |
Насочена към индивида, населението и околната среда в която те живеят |
Насочена предимно към рисковите групи или фактори |
Отнася се към множество проблеми |
Отнася се към конкретна патология или фактор |
Предлага на населението стимулиращи мерки |
Привежда в изпълнение директни мерки |
Търси промени в здравния статус на индивида или в околната му среда |
Центрирана върху определени рискови групи, индивиди или фактори |
Използва всички възможни организирани форми на обществеността |
Използва предимно здравни специалисти |
—